Luiaards en zandvlooien

20 januari 2015 - Alajuela, Costa Rica

Hallo allemaal,

Het is veel te lang geleden dat ik geschreven heb. Excuses daarvoor. Ik ben gewoon te lui geweest om een verhaal te typen. Gelukkig heb ik het wel allemaal in mijn dagboek staan wat ik allemaal weer beleefd heb.

Na een beetje saaie kerst in Cristchurch, ben ik naar Costa Rica gevlogen, met een tussenstop in Los Angeles. Heb daar even over de Walk of Fame gelopen op Hollywood Boulevard en wat gegeten bij het Hardrock cafe. Beetje gekke bedoening daar... Allemaal mensen verkleed als Captain Sparrow en Spiderman die dan met je op de foto willen.

Costa rica is echt een prachtig land! Mooie stranden (wit en zwart), prachtige regenwouden, rivieren, koffieplantages en vulkanen. Die vulkanen heb ik echter helaas niet in volle glorie kunnen aanschouwen, omdat het steeds bewolkt was en regenachtig. Maar een goede wandeling is altijd fijn, dus heb ik bij La Fortuna de Cerra Chato vulkaan beklommen in de hoop op de top een prachtig uitzicht te hebben op de Arenal vulkaan. Het was een hele steile klim van 4 uur, veel modder en klauteren. En toen ik eenmaal boven was, zag ik niks dan wolken en mist. Ik ben afgedaald naar het kratermeer maar ook daar zat ik midden in de wolken. Ik kon niet eens zien hoe groot het meer eigenlijk was. Beetje jammer zo zonder uitzicht!
In ieder geval wel een goede workout. Ik heb nog een paar dagen van de spierpijn kunnen genieten!

Een van de mooiste dingen die ik heb gezien was in Playa Ostional. Honderden schildpadjes die uit hun ei kruipen op het strand en dan hun weg zochten naar de oceaan. Fantastisch gezicht! Ze moeten dat eigenlijk doen voordat het helemaal licht is, dus ik stond al om kwart voor zes op het strand. Als het eenmaal licht is komen de vogels die zo'n lekker babyschildpadje wel rauw lusten. Na zonsopgang werden er dan ook veel opgegeten door de vogels, voordat de schildpadjes de zee bereikten. Ik heb er nog een aantal geholpen door ze snel naar de zee te brengen, maar uiteindelijk doet de natuur gewoon haar werk. Gelukkig doen de inwoners van Ostional veel werk om de schildpadden te beschermen en is het aantal schildpadden weer groeiende.

In Tamarindo heb ik leren Freediven. Dat is dus duiken zonder tank. Ik ben nu officieel een freediver level 1. Het is best lastig want je moet je adem inhouden en dan zo lang mogelijk onder zien te blijven. Maar dat is te trainen. Blijkbaar kunnen sommige freedivers wel 10 minuten onder blijven! Ik heb het op ongeveer een minuut gehouden en ben tot 13 meter gekomen. Had wel last van mijn oren want als je zo snel naar beneden gaat, is de druk op je oren erg groot. Het 'klaren' lukte bij mij slecht. Maargoed, reden temeer om door te gaan totdat het wel goed gaat!

Oud en nieuw heb ik ook in Tamarindo gevierd, op het strand. Het normaal rustige surf en strandplaatsje Tamarindo was met oud en nieuw een luidruchtige en drukke partyplace. Iedereen was de hele avond op straat aan het borrelen met muziek uit hun auto's. Ik had twee italianen gevonden in mijn hostel waarmee ik die avond mee op pad ging. Rond twaalf uur waren we op het strand om te proosten en het vuurwerk te zien. Ja, die Tica's houden wel van een feestje! Na twaalven naar een club gegaan om wat te dansen en uiteindelijk rond 4 uur ingestort en teruggegaan naar het hostel en al mijn 11 kamergenoten in de slaapzaal. Moe maar voldaan.

Cahiuta is een heerlijk dorpje aan de caribbische kant van het land. Daar zijn de mensen ook zwarter en meer rasta en reggae. In tegenstelling tot de pacifische kust waar de mensen wat lichter zijn en meer latino met hun salsamuziek. In Cahuita heerlijk gerelaxed aan het strand en het nationaal park bezocht met zijn luiaards, aapjes en wasbeertjes. Een wasbeertje probeerde zelfs mijn tas open te maken! En toen ik hem probeerde weg te jagen beet hij in mijn hand.. de doerak! Gelukkig niet hard, dus ben ongedeerd gebleven.
Op het strand heerlijk te pakken genomen door de zandvlooien. K@*beesten! Nu overal bultjes en jeuk

Ben ook naar het luiaarden opvangcentrum geweest. Hartstikke leuke beesten. In het centrum worden de weesjes en de gewonde dieren opgevangen en zonodig behandeld. En als het enigszins mogelijk is, worden ze weer uitgezet in het wild. Maar helaas zit dat er voor de babyluiaard weesjes niet in. Die hebben namelijk nooit van hun moeder geleerd hoe ze kunnen overleven in het wild en zouden ze het dus niet redden als men ze terug in het wild zouden plastsen. Deze luiaards zijn dan ook voor altijd inwoners van de opvang. Maar ik kreeg de indruk dat ze goed verzorgd werden en ik vond ze er tevreden uitzien. Ze lijken de hele dag te glimlachen. Zo schattig!!
Helaas wordt er niet meer geknuffeld met de luiaards door toeristen. Dat staan ze niet meer toe, omdat de beestjes erg gevoelig zijn voor allerlei bacterien van de mensen en alle chemicalien die gebruikt worden, zoals antimuggenspray en zonnebrandcreme. Daar kunnen ze niet goed tegen. Dus mijn opdracht 'luiaard knuffelen' die ik van Maartje heb gekregen, kon ik helaas niet uitvoeren. Jammer!

En vandaag vlieg ik alweer naar Brazilie, mijn laatste avontuur van deze reis. Ergens wel jammer dat de reis ten einde gaat komen, maar toch ook wel fijn om weer naar huis te gaan. Ik begin iedereen namelijk wel erg te missen. Mijn paps en mams en de familie en al mijn vriendjes en vriendinnetjes... en de gezelligheid op t werk... Nog een maandje en dan zie ik jullie weer!

X Miran.

1. Corrie en Peter:
    20 januari 2015
    hallo Miranda ,fijn te horen dat het goed gaat met je ,leuk de verhalen van de beesten etc geniet nog van Brazilie gr van ons
  2. Marjolein:
    20 januari 2015
    Mooi verhaal weer Miranda! Geniet extra in Brazilië zou ik zeggen. Die stomme zandvlooien hadden ze ook in Cuba. 25 keer geprikt maar gelukkig zijn ze bij mij weer weg! Veel plezier nog en hopelijk tot snel! Xx
  3. Dineke:
    Hoi Miranda .
    We hebben indd. even moeten wachten op een nieuw reisverhaal . ik kan het wel begrijpen {ik ben ook niet zo'n schrijver } Maar er stond voor ons weer een hoop te lezen over al je avonturen !!! geniet nog maar van het laatste endje . Voor je het weet sta je weer in dit kouwe kikkerlandje ! Ook gezellig - mooi -leuk -enz. enz. Alles op z'n tijd .
    Groetjes uit Delft
    Dineke.
  4. Jeannet.:
    20 januari 2015
    He Poeppie weer een leuk reisverhaal. Waren de luiaards nog verzekeringen aan het vergelijken. in Nederland hebben ze er de looden Loekie mee gewonnen. Mooie foto,s allemaal. Hier allemaal z,n gangetje, geen zandvlooien maar zere kelen en koortslippen. Ze zullen 23 februarie wel weer weg zijn. geniet nog even lekker van de warmte en de zon want hier is het winter. Groetjes en XXXXXX Jeannet.
  5. Dimphey:
    21 januari 2015
    Hoi Miranda,
    leuk om weer iets van je te lezen. En mooie foto's hoor!
    Zie ik dat het 32 graden is, waar jij nu bent, jeetje, hier guur windje, maar niet echt winter met sneeuw of vorst.
    Geniet nog heel erg van je laatste weken.......hier sta je alweer op de dienstlijst van maart, ha ha,....wil je helemaal nog niet weten toch?
    Houdoe, groeten van Dimphey
  6. Henny:
    21 januari 2015
    Hoi Miranda,Zover weg en zo dicht bij per @mail
    Ik volg je ook om je verhalen te kunnen lezen.
    Ja je beleeft heel wat zo.
    Net als Jeroen en Miriam toen die op wereldreis waren.
    S,morgens als ik wakker werd eerst kijken of zij wat geschreven hadden.Uitprinten en ome Cees laten lezen.
    Want die kon niet zo goed met de p.c.overweg.
    En dan kijken op de kaart waar ze weer aangekomen waren.
    En zo begint het er voor jou weer op te schieten en ga je waarschijnlijk alweer naar huis te verlangen en zeg je het is goed geweest.Geniet nog van je laatste weken en hou maar een warme trui boven op je bagage dat heb je hier wel nodig.
    Groetjes uit Made van tante Henny.
  7. Aad en Ada:
    24 januari 2015
    Wat een mooie verhalen allemaal. De tijd gaat wel heel snel he. Als je zoveel meemaakt helemaal. Nog heel,veel plezier in het staartje van je reis!!!!!!
  8. Mieke van Beurden:
    27 januari 2015
    Ha, die Miranda!
    Fijn om zo'n uitgebreid verhaal van je te lezen en dan weer die prachtige foto's erbij! Inmiddels ben je op je laatste continent aangekomen: Brazilië! Daar zullen je weer andere spannende avonturen wachten. Mooi om te lezen dat je ons nu toch wel een beetje gaat missen. Een mens raakt misschien ook wel 'vol' van al die indrukken. Door met ons te delen, reizen wij gratis mee op de voorste zitplaats. Daarvoor hartelijk dank! Je moet het toch ook maar weer opbrengen; niks luiaard. Hoewel: wat een schattige beestjes. Ik had ze nog nooit gezien (en nog veel meer niet wat jij ons getoond hebt met je foto's). Hoe bevalt Brazilië? Ik ben weer reuze benieuwd. Hier op Het Plein vieren we wederom een kwakkelwinter. Soms is het al lente en bloeit er alles vóór zijn tijd , en dan haast de wind zich weer om een beetje met sneeuw en kou te strooien, maar het is alles 'net niet'. Geniet dus nog maar lekker van het warme weer en dito mensen! Lieve groet en knuffel, ook van Hans, Mieke.
  9. Ank:
    1 februari 2015
    Jeetje meid, wat is dat snel gegaan!! Heb genoten van je verhalen/foto's/en filmpjes.
    Jij kan met recht zeggen dat je een aardig stukje van de wereld hebt gezien!
    Veel plezier nog de laatste weken!
  10. Jolijn:
    5 februari 2015
    Hey meisje,

Te gekke verhalen! Geniet er nog even met volle teugen van!
  11. Henny:
    8 februari 2015
    Halo Miranda,
    In Holland is het aftellen naar de dag dat je weer thuis bent
    Groetjes uit Made van ome Cees en tante Henny.
    Wij blijven je volgen tot je weer thuis bent
  12. Mies van Bragt:
    8 februari 2015
    Halo Miranda,hier ben ik na lang ook nog even.
    Wat een enge,mooie en interessante dingen zie en maak jij toch mee.Het blijft gezellig om dit steeds weer te lezen.
    De foto's er bij maken het beeld nog completer om te zien wat jij in die verre landen zoal tegen kom en meemaak.
    Wij hopen,dat jij met het eind van je reis in zicht,nog wat mooie trips ga maken.Geniet er nog van en wij wachten af op de eventuele SLOT FINALE.Groetjes en een DIKKE KUS uit Dordt