Koorts en kaas...

19 februari 2015 - Salvador, Brazilië

Zo, nog maar 4 dagen en dan vlieg ik weer terug naar Nederland. Dan zit t erop, is het klaar, af, uit met de pret! Nee, ik zal denk ik nog lang napret hebben, ik denk dat ik nog wel effe kan teren op de verhalen dalijk!
Nog een paar dagen in de grote stad Salvador, waar nu de laatste restjes carnaval ook worden opgeruimd. Ja die Brazilianen kunnen feesten hoor. Persoonlijk heb ik er uiteindelijk niet zoveel van mee gemaakt, want ik weet van mezelf dat ik niet zo van de mensenmassas ben en dat was hier toch wel degelijk sprake van in de steden. Ik heb het van een afstandje aanschouwd...

Het begin van mijn braziliaanse avontuur was trouwens niet zo goed. Na 1 dagje in Rio rond gelopen te hebben begon ik me beroerd te voelen. Hoofdpijn en hoesten en heb ik uiteindelijk 4 dagen koorts gehad. En t is niet fijn om ziek te liggen wezen in een slaapzaal waar nog 8 meiden vertoeven. Weinig rust.. uiteindelijk gelukkig wel weer opgeknapt. Lang leve de ibuprofen!

Wat me daarna erg opvrolijkte was de treinrit van Curitiba naar Morettes. Dat was een prachtig stukje bergachtig terrein met regenwoud waar ik dus met de trein doorheen ben gereden. Superuitzichten na elke bocht. Alle mensen gingen met hun camera's van links naar rechts om alles op de foto te krijgen. Grappig gezicht. Veel oehs en aahs vanwege de mooie omgevingen. Het was een rit van 5 uurtjes waarna ik aankwam in Morettes, het meest saaie dorp waar ik ooit geweest ben.
En ik had hier 2 nachten geboekt! Niet wetende dat het zo oninteressant zou zijn haha. Mijn dagen toch weten te vullen met een rondje door het dorp, koffie drinken hier en daar. Een kaasbroodje nuttigen, ook hier en daar... voor een vegetarier is het kaasbroodje echt nummer 1 hier in Brazilie. Voor de rest is het voornamelijk vlees en vis wat de klok slaat. Voor de nodige variatie eet ik ook weleens een pastel met kaas. Das een soort kaassoufle. Of ik neem eens een empanada met kaas....

Natuurlijk in Rio geflaneerd over de Copacobana. Maar ik heb eigenlijk niet de goede bikini. Hier lopen alle vrouwen in zo'n driehoekjes ding en een stringachtig broekje. Maakt niet uit hoe groot of oud de billen en borsten, alle vrouwen dragen zo'n bikini. En de mannen dragen speedo's! Dat is een stuk makkelijker beoordelen haha! De "koopwaar" wordt niet in losse kledij verkocht hier...

Ook heb ik het nachtleven in de favelas van dichtbij mee gemaakt. Vanuit het hostel waar ik verbleef werd een tripje georganiseerd naar een feestje in de armenbuurt van Rio. Men adviseert normaal gesproken om vooral 's nachts niet die "slechte" buurten op de zoeken, maar wij zijn geheel verzorgd door een gids en getransporteerd met busje naar zo'n feestje geweest. Ik heb mijn ogen uitgekeken. Ik wist dat t bestond... ik kijk ook weleens naar Spuiten en Slikken.... maar hier werd dus flink gedaggerd op de dansvloer! En de schaars geklede dames lieten zich maar al te graag berijden. Ik heb me ook op de dansvloer gewaagd, maar heb me gewoon aan het "traditionele" dansen gehouden. Dat leek me toch het beste....

Hier in Brazilie heb ik dan toch echt de grootste watervallen ever gezien! Deze zijn echt enorm en liggen precies op de grens tussen Brazilie en Argentinie. Ik heb de watervallen van beide kanten gezien, dus ben ook even in Argentinie geweest. Het zijn de Foz de Iguacu watervallen. Echt heel indrukwekkend!

Tussendoor even een paar dagen tot rust gekomen in Paraty, een schattig dorpje met een mooie koloniale binnenstad. Ik zat in een hostel aan het strand en had iedere dag ontbijt aan het strand. Ja vervelend he! Heb wat gestanduppaddleboard en lekker van een ijsbuffet gegeten! Opscheppen en versieren en dan bij de kassa afrekenen. Ideaal! Die brazilianen zijn wel zoetekauwen hoor! Tja, dat kan ook niet anders als je zoveel suiker produceert. Overal wordt suiker bij gegooid. En heel veel lekkernijen hier zijn bijna puur suiker. Of suiker gecombineerd met melk en cocos. Hier in Brazilie ben ik iig niet meer afgevallen haha!

In Bonito in de allerhelderste rivier gesnorkeld die ik ooit heb gezien. Door de mineralen in de grond die zich hechten aan fijne deeltjes in de rivier, is het water heel helder. Daardoor kun je de vissen heel goed zien en de planten onder water.
Maar het meest spectaculaire wat ik heb gedaan is toch wel de duik in Abysmo anhuman, ook vlakbij Bonito. Dat is een grote druipsteengrot met een meer erin. Met enorme stalagtieten en stalagmieten. Ook onder water staan enorme pilaren van druipsteen en dat is prachtig om bij te duiken. Ook hier was het water superhelder. Maar om in de grot te komen, moest er wel een stukje geabseilt worden via een spleet aan de bovenkant van de grot, zo'n 72 meter boven het meer. Supergaaf! In de grot was het wel een beetje donker, dus er moest met lampen gedoken worden. Nee, dit was geen duik voor beginners. Maar dat ben ik ook niet meer ondertussen. Ergens op de bodem de botten van een miereneter gezien die ooit in de grot is gevallen en verdronken.

Verder ben ik druk bezig geweest met mijn opdrachten. De tepelkwastjes heb ik helaas niet kunnen vinden. Heb wel een mooi carnavalsmasker gevonden....
Met de caipirinhas heb ik meer geluk, want die verkopen ze overal. Ik heb er al een heel stel geproefd. De originele is met de Cachaca, maar ze worden ook wel met wodka bereid.
De magnetenverzameling groeit gestaag en ik heb al een hoop materiaal voor Coen zijn armband.
De foto's met de sleutelhanger wordt ook al een hele verzameling en de zonsondergangfoto's zijn inmiddels ontelbaar!

Lieve mensen, ik zie jullie snel weer!

Xxx

1. Maartje:
    19 februari 2015
    Wow, de laatste dagen alweer!
    Geniet ervan en goede reis terug alvast! X Maartje
  2. Henny:
    Hoi Miranda
    Nog een paar dagen en jou wereldreis zit er op.Wij wensen jou een welkom thuis .Wij hebben jou reisverhalen gevolgd en
    keken elke keer weer wat er op je je web log stond .
    Dikke kus uit Made van tante Henny.
  3. Yolande:
    19 februari 2015
    Wow Miranda alweer de laatste dagen van je wereld beleving! Heb genoten van je foto's en verhalen wat een belevenissen allemaal daar kun je nog zeker lang op teren.
    Je kunt straks hele nachtdiensten vullen met verhalen over wat je allemaal mee hebt gemaakt en wij zullen aan je lip hangen
    Zal straks wel ff wennen zij op het werk zeker nu we met pdms gestart zijn. Voor ons ook nog een zoekterm wat we waar moeten noteren en het op de juiste manier zakken en spuiten wisselen.
    Geniet nog van je laatste dagen en alvast een welkom thuis!
  4. Mies van Bragt:
    Miranda
    Een hele goede morgen,want dat is het hier.Ik dacht,even snel het reis verhaal van Miranda lezen,nou ja snel!
    Wat een verhalen allemaal en wat heb je weer veel meegemaakt.Geweldig en ook wel spectaculair vooral dat diepzee duiken in de druipsteen grotten,wat een lef heb jij toch.Het carnaval in Brazilië en die mooie watervallen.Ik heb het al eens meer gezegd,ik zou wel willen dat ik 50 jaar jonger was,dan zou ik ook wel zo een reis willen maken.Nou ja WILLEN ????
    Miranda,het was weer een hèèèèl mooi verhaal.Geniet er nog even van en dan wensen wij jou een HELE GEZELLIGE en VEILIG reis toe.Groetjes uit Dordt en een hele DIKKE KUS van tante Mies
  5. Mieke van Beurden:
    19 februari 2015
    Goede morgen Miranda! Wat een prachtige beschrijving van je avonturen! Wederom een bijzonder land met een bijzondere natuur en bijzondere mensen. Ik zou er ook weleens willen doorheen reizen. Gelukkig hebben we jou als ervaringsdeskundige verhalenverteller. Nu nog even een paar dagen genieten en dan... ja dan weer richting Europa/ Brabant. Ik wens je een hele voorspoedige terugreis en hoop je gauw te zien.
    Groetjes, ook van Hans, Mieke.
  6. Orianda:
    Hey Miranda,
    Dat is toch nog snel gegaan zeg. Super benieuwd naar je verhalen. Geniet nog van de laatste dagen en een goede reis terug!
    Tot snel Orianda
  7. Wendy:
    19 februari 2015
    Time flies!! Geniet er nog van, je laatste dagen! Tot snel weer.
  8. Anneke:
    19 februari 2015
    is err niets doorgekomen ?
  9. Dineke:
    19 februari 2015
    Jeetje Miranda : Is daar al bijna weer de terugreis . Ik weet nog dat we bij jouw ouders in de tuin het opdrachtenboekje voorbij zagen komen . Wim heeft daar iets ingeschreven volgens mij en ik ben heel benieuwd wat dat was .In de tussentijd heb ik genoten van je verhalen . Wat een lef heb jij !! Goeie reis terug en dan tot snel misschien !!! Familie weekend ? Kus uit Delft .
  10. Olga Duijvestijn:
    20 februari 2015
    De laatste dagen van een mooi avontuur.
    Daar kan je heel lang op terugkijken...
    Goeie terugreis Miranda...
  11. Moira Vosselman-Nijhof:
    21 februari 2015
    Een mooie afsluiter van een prachtige reis! Ook wel een beetje spannend om weer thuis te komen. Ben benieuwd wanneer het weer gaat kriebelen... weken, dagen? Ik hoop lang genoeg om te sparen voor de volgende :) Geniet nog van je laatste reisdagen! xxx Moira
  12. Dimphey:
    21 februari 2015
    Hoi Miranda,
    jeetje zeg, is het alweer bijna voorbij. Heb gigantisch genoten van je verhalen en foto's en hopelijk volgen er nog veel verhalen, maar dan live. Geniet van je laatste dagen en goede reis terug......hopelijk brengt er iemand 'n warme jas voor je mee naar Schiphol? ha ha......
    Doei, tot gauw, groet Dimphey